Tidligere blev sagerne behandlet hos Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning.
Alle ansøgninger om erstatning før 1. juli 2024 bliver behandlet færdig af Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning. Alle ansøgninger fra den 1. juli og frem bliver behandlet af Patienterstatningen.
Hvad er en tandskade?
Der kan være tale om erstatning, hvis du i behandlingen af dine tænder får en skade, der forringer din tandstatus. Det betyder, at skaden har helbredsmæssige konsekvenser for dig.
En skade kan for eksempel være:
- tab af tand på grund af manglende diagnostik og behandling
- tab af tand på grund af en knækket rodfil
- behov for rodbehandling og krone på grund af manglende diagnostik og behandling
- en nerveskade efter behandling.
Hvad kan du få erstatning for?
En erstatning vil oftest gå til at dække dine udgifter til at udbedre skaden.
I nogle sager kan skaden dog være så alvorlig, at du også kan få godtgørelse for svie og smerte og varigt mén samt erstatning for fx tabt arbejdsfortjeneste og erhvervsevnetab.
Læs mere om, hvad der giver erstatning
Hvad kan du ikke få erstatning for?
Du har ikke ret til erstatning, fordi du kom galt af sted med dine tænder og var nødt til at opsøge en tandlæge. Med andre ord kan du ikke få erstatning, fordi du for eksempel faldt og måtte til tandlægen.
Du kan heller ikke få erstatning, hvis behandlingen:
- ikke lykkes
- ikke lever op til dine forventninger
- bliver dyrere end forventet
- giver dig smerter i en kort periode.
Der er forskel på at søge erstatning eller klage over din tandlæge
Patienterstatningen vurderer, om der er sket en skade på dine tænder, som du skal have erstatning for. Erstatningen vil oftest gå til at udbedre skaden, men kan også være en godtgørelse for svie og smerte, varigt mén eller erstatning for tabt arbejdsfortjeneste.
Patienterstatningen kan ikke tage stilling til, om du skal have penge tilbage for den behandling, som skadede dine tænder.
Hvis du har fået en behandling hos fx din tandlæge eller tandplejer og vil have pengene tilbage, så kan du klage til Styrelsen for Patientklager.
Styrelsen for Patientklager har fx også mulighed for at udtale kritik af behandlingsstedet. Du har i klagesystemet også mulighed for at få din klage behandlet af Sundhedsvæsnets Disciplinærnævn, der kan udtale kritik af en konkret sundhedsperson.
Du kan både klage til Styrelsen for Patientklager for at få pengene tilbage og søge erstatning for skaden hos Patienterstatningen på samme tid.
Du er dækket i Danmark, uanset hvor du fik tandbehandling
Loven gælder for alle. Det har ingen betydning, hvor du fik din tandbehandling. Tandbehandlingen kan for eksempel været foregået:
- hos en privatpraktiserende tandlæge
- på en tandlægeskole
- i den kommunale eller regionale tandpleje
- hos tandlægevagten
- på hospitalet
- i fængsler og arresthuse.
Det har heller ingen betydning, hvem du er blevet behandlet af hos tandlægen.
Hvordan søger jeg erstatning?
Du kan søge erstatning på egne eller andres vegne. Du kan ansøge digitalt med MitID eller udfylde et ansøgningsskema og sende med posten.
Søg erstatning