Patienterstatningen

Har du søgt erstatning?

Sagsbehandling

Hvordan behandler vi din sag?

Det tager i gennemsnit 9 måneder, før du får en afgørelse i din sag.

Læs hvilke trin en erstatningssag typisk skal igennem

Erstatning

Spørgsmål til udbetaling?

Hvis du har fået tilkendt erstatning, vil du modtage pengene fra det ansvarlige behandlingssted, fx en region. Patienterstatningen udbetaler ikke erstatningen.
Du kan læse i afgørelsen, hvem der skal udbetale din erstatning.

Har du spørgsmål til udbetalingen, kan du finde kontaktpersoner her

Skadeforebyggelse

Din sag bidrager til forebyggelse og læring

Patienterstatningen modtager hvert år tusindvis af ansøgninger om erstatning. Alle sager bliver registreret med medicinske og juridiske koder, som bliver til værdifuld data.

Den data stiller vi til rådighed for det sted i sundhedsvæsenet, hvor skaden er sket. Det gør det muligt at lære af fejl og forebygge skader i sundhedsvæsenet. På den måde er din sag med til at mindske risikoen for, at andre patienter oplever samme skade.

 

Genoptagelse

Vil du søge genoptagelse af din sag?

Du kan søge om genoptagelse, hvis der er sket væsentlige ændringer i din sag, efter den er blevet afsluttet.

Det kan for eksempel være, hvis nye oplysninger ændrer de forhold, der lå til grund for den oprindelige afgørelse.

Som udgangspunkt kræver det, at enten méngrad eller erstatning for erhvervsevne kan forhøjes.

Søg genoptagelse