Vi bruger højt specialiserede sundhedsfaglige konsulenter til at hjælpe os med at vurdere erstatningssager.
Da vores sundhedsfaglige konsulenter typisk har størstedelen af deres arbejde i sundhedsvæsnet, må konsulenterne ikke vurdere sager, hvis:
- konsulenten selv har behandlet patienten i det forløb, der er årsag til erstatningssagen
- behandlingen fandt sted på den sygehusafdeling eller praksis, hvor konsulenten nu er ansat og har sin daglige gang
- behandlingen fandt sted på en sygehusafdeling, hvor konsulenten nu er ledende overlæge eller har det faglige ansvar
- behandlingen fandt sted på den sygehusafdeling, hvor konsulenten på behandlingstidspunktet var ledende overlæge eller havde det faglige ansvar.
Der er ikke tale om inhabilitet, hvis den sundhedsfaglige konsulent har behandlet patienten før eller efter den behandling, der muligvis har forvoldt skade på patienten.
En konsulent kan altid sige nej til at vurdere en sag af personlige grunde.
Hvad sker der, hvis en sundhedsfaglig konsulent er inhabil?
Hvis en sundhedsfaglig konsulent er inhabil, skal sagen forelægges en anden sundhedsfaglig konsulent eller en ekstern konsulent.
En allerede afgjort sag skal genoptages, hvis det viser sig, at den sundhedsfaglige konsulent har været inhabil. Det er konsulentens og sagsbehandlernes ansvar at sikre, at der ikke foreligger inhabilitet.