Guide: Bør du søge erstatning?
Se om det giver mening for dig at søge erstatning, inden du søger.
Guiden kan give dig en fornemmelse af, om du kan have ret til erstatning.
Du kan altid søge erstatning, uanset hvad guiden kommer frem til.
Se om det giver mening for dig at søge erstatning, inden du søger.
Guiden kan give dig en fornemmelse af, om du kan have ret til erstatning.
Du kan altid søge erstatning, uanset hvad guiden kommer frem til.
En eventuel erstatning fratrækkes efter loven 8.930 kr.
Det betyder, at du skal være berettiget til mere end 8.930 kr. for at få erstatning. Det kan være tilfældet, hvis du har:
Passer et eller flere forhold på din situation?
Du fik den rette behandling og uden forsinkelse. Alligevel skete der noget under din behandling, som gjorde, at du fik det værre, end du kunne forvente. Det kan være, der opstod en alvorlig infektion eller blødning, eller at en nerve blev beskadiget.
Har du fået en helbredsforværring på grund af din behandling?
En eventuel erstatning fratrækkes efter loven 8.930 kr.
Det betyder, at du skal være berettiget til mere end 8.930 kr. for at få erstatning. Det kan være tilfældet, hvis du har:
Passer et eller flere forhold på din situation?
Har du:
Det er vanskeligt for os at vurdere, om det giver mening for dig at søge erstatning. Vi anbefaler derfor, at du ringer til os, så vi kan tale om din situation.
Du kan ringe til os på telefon: 33 12 43 43, hverdage kl. 9.30-15.00.
Du kan ikke få erstatning, alene fordi du blev syg. Du skal have fået en helbredsforværring på grund af forkert, for sen eller manglende behandling.
Skyldes din helbredsforværring dit behandlingsforløb eller din sygdom?
Dine svar tyder på, at du ikke har ret til erstatning.
Du kan kun få erstatning, hvis dit forløb har medført fysiske, psykiske eller økonomiske tab. Du kan ikke få erstatning, alene fordi din behandling ikke var korrekt, blev forsinket eller manglede. Behandlingen skal have medført en skade.
Hvis du er utilfreds og ønsker, at andre ikke skal igennem samme forløb, kan du klage over din behandling til Styrelsen for Patientklager.
Klag til Styrelsen for Patientklager
Hvis du både vil søge erstatning og klage på samme tid, skal du både oprette en sag hos både Patienterstatningen og Styrelsen for Patientklager. Vi deler ikke information.
Hvis du alligevel overvejer at søge erstatning, beder vi dig ringe til os på telefon 33 17 95 43. Vi kan ikke vurdere din sag i telefonen, men vejlede dig om regler på området.
Hvis du har generelle spørgsmål til Patienterstatningen, så ring på telefon 33 12 43 43
Dine svar tyder på, at du ikke har fået det værre af din behandling, men af din sygdom. Derfor kan du sandsynligvis ikke få erstatning.
Du kan kun få erstatning, hvis dit helbred er blevet værre på grund af den behandling, du fik - eller ikke fik. Du kan ikke få erstatning, alene fordi du var syg inden behandlingen.
Hvis du er utilfreds og ønsker, at andre ikke skal igennem samme forløb, kan du klage over din behandling til Styrelsen for Patientklager.
Klag til Styrelsen for Patientklager
Hvis du både vil søge erstatning og klage på samme tid, skal du både oprette en sag hos både Patienterstatningen og Styrelsen for Patientklager. Vi deler ikke information.
Hvis du alligevel overvejer at søge erstatning, beder vi dig ringe til os på telefon 33 17 95 43. Vi kan ikke vurdere din sag i telefonen, men vejlede dig om regler på området.
Hvis du har generelle spørgsmål til Patienterstatningen, så ring på telefon 33 12 43 43.
Det er vanskeligt for os at vurdere, om det giver mening for dig at søge erstatning. Vi anbefaler derfor, at du ringer til os, så vi kan tale om din situation.
Du kan ringe til os på telefon 33 12 43 43 alle hverdage kl. 9.30 -15.00.
Du har svaret, at det er mere end 10 år siden, du fik den behandling, du vil søge erstatning for. Derfor kan du sandsynligvis ikke få erstatning.
Erstatningssager bliver forældet 10 år efter, behandlingen har fundet sted. Det betyder, at hvis du ikke har søgt erstatning i løbet af 10 år efter, du fik din behandling, vil din sag være forældet. Også selvom du måske først er klar over, at du har en behandlingsskade, efter fristen er udløbet.
Hvis du alligevel overvejer at søge erstatning, beder vi dig ringe til os på telefon 33 12 43 43.
Du har svaret, at det er mere end tre år siden, at du fandt ud af, at selve dit behandlingsforløb gav dig en skade. Derfor kan du sandsynligvis ikke få erstatning.
Der må maksimalt gå tre år fra du finder ud af – eller burde have fundet ud af – at selve dit behandlingsforløb gav dig en skade, til du søger erstatning. Hvis du ansøger mere end tre år efter det tidspunkt, kan du risikere, at vi må afvise din sag.
Læs mere om forældelsesfrister
Hvis du er i tvivl, om din sag er for gammel, beder vi dig ringe til os på telefon 33 12 43 43.
Du har svaret, at din skade er sket i Grønland. Afhængig af, hvornår din skade er sket, har du mulighed for at søge erstatning - men du skal søge erstatning via den grønlandske erstatningsordning.
Søg erstatning på sullissivik.gl
14. februar 2025 trådte Klage- og erstatningsloven i Grønland i kraft. Alle, der modtager sundhedsfaglig behandling i Grønland, kan søge erstatning, hvis der sker en skade.
Ansøgningen skal ske til Landslægeembeddet via Sullissivik.
Er du i tvivl, kan du henvende dig til Sundhedsvæsenets patientvejledning.
Kontakt patientvejlederen på:
E-mail: [email protected].
Telefon: +299 344050.
Du kan også ringe til Patienterstatningen på telefon +45 33 12 43 43.
Dine svar tyder på, at du kan have ret til erstatning.
Det betyder ikke, at vi kan love, at du får erstatning, hvis du søger.
Du skal sende en ansøgning til os, før vi kan behandle din sag.
Ring til os på telefon 33 12 43 43, hvis du er i tvivl eller har spørgsmål.
Du kan ikke få erstatning hos Patienterstatning, hvis du selv søgte behandling i udlandet. Det kan for eksempel være i forbindelse med en ulykke eller sygdom på en ferie.
Hvis du vil søge erstatning for behandlingen, skal du kontakte behandlingsstedet i udlandet.
Hvis du alligevel overvejer at søge erstatning hos Patienterstatningen, beder vi dig ringe til os på telefon 33 12 43 43.
Du kan ikke få erstatning hos Patienterstatning, hvis du selv søgte behandling i udlandet. Det kan for eksempel være en operation på eget initiativ.
Hvis du vil søge erstatning for behandlingen, skal du kontakte behandlingsstedet i udlandet.
Hvis du alligevel overvejer at søge erstatning hos Patienterstatningen, beder vi dig ringe til os på telefon 33 12 43 43.
Dine svar tyder på, at du ikke har ret til erstatning.
Du kan kun få erstatning, hvis din helbredsforværring skyldes din behandling. Du kan godt have fået en helbredsforværring på grund af behandlingen, selvom du fik den rette behandling til tiden.
Hvis du er utilfreds og ønsker, at andre ikke skal igennem samme forløb, kan du klage over din behandling til Styrelsen for Patientklager.
Klag til Styrelsen for Patientklager
Hvis du både vil søge erstatning og klage på samme tid, skal du både oprette en sag hos både Patienterstatningen og Styrelsen for Patientklager. Vi deler ikke information.
Hvis du alligevel overvejer at søge erstatning, beder vi dig ringe til os på telefon 33 17 95 43. Vi kan ikke vurdere din sag i telefonen, men vejlede dig om regler på området.
Hvis du har generelle spørgsmål til Patienterstatningen, så ring på telefon 33 12 43 43.
Du har svaret, at du har fået bivirkninger efter naturmedicin eller kosttilskud. Bivirkninger fra den type produkter giver ikke ret til erstatning.
Hvis du alligevel overvejer at søge erstatning, beder vi dig ringe til os inden på telefon 33 12 43 43.
En eventuel erstatning fratrækkes efter loven 8.930 kr. Det betyder, at du skal være berettiget til mere end 8.930 kr. for at få erstatning. Det kan være tilfældet, hvis du har:
Passer et eller flere forhold på din situation?
Du har svaret, at du har købt din medicin i udlandet eller via en udenlandsk hjemmeside. Du kan ikke få erstatning hos Patienterstatningen for bivirkninger efter medicin, som er købt i udlandet eller via en udenlandsk hjemmeside.
Du kan have mulighed for erstatning, hvis du søger erstatning direkte hos lægemiddelproducenten.
Hvis du alligevel overvejer at søge erstatning hos Patienterstatningen, beder vi dig ringe til os inden på telefon 33 12 43 43.
Dine svar tyder på, at du ikke har fået det værre af din medicin. Derfor kan du sandsynligvis ikke få erstatning.
Du kan kun få erstatning, hvis dit helbred er blevet værre på grund af den behandling eller medicin, du fik. Du kan ikke få erstatning, fordi du var syg inden behandlingen.
Hvis du er utilfreds og ønsker, at andre ikke skal igennem samme forløb, kan du klage over din behandling til Styrelsen for Patientklager.
Klag til Styrelsen for Patientklager
Hvis du både vil søge erstatning og klage på samme tid, skal du både oprette en sag hos både Patienterstatningen og Styrelsen for Patientklager. Vi deler ikke information.
Hvis du alligevel overvejer at søge erstatning, beder vi dig ringe til os på telefon 33 17 95 43. Vi kan ikke vurdere din sag i telefonen, men vejlede dig om regler på området.
Hvis du har generelle spørgsmål til Patienterstatningen, så ring på telefon 33 12 43 43.
Dine svar tyder på, at du ikke har ret til erstatning.
Du kan kun få erstatning, hvis dit forløb har medført fysiske, psykiske eller økonomiske tab. Du kan ikke få erstatning, alene fordi lægen har begået en fejl. Behandlingen skal have medført en skade.
Hvis du er utilfreds og ønsker, at andre ikke skal igennem samme forløb, kan du klage over din behandling til Styrelsen for Patientklager.
Klag til Styrelsen for Patientklager
Hvis du både vil søge erstatning og klage på samme tid, skal du både oprette en sag hos både Patienterstatningen og Styrelsen for Patientklager. Vi deler ikke information.
Hvis du alligevel overvejer at søge erstatning, beder vi dig ringe til os på telefon 33 17 95 43. Vi kan ikke vurdere din sag i telefonen, men vejlede dig om regler på området.
Hvis du har generelle spørgsmål til Patienterstatningen, så ring på telefon 33 12 43 43.
Du har svaret, at det er mere end 10 år siden, du fik den behandling, du vil søge erstatning for. Derfor kan du sandsynligvis ikke få erstatning.
Erstatningssager bliver forældet 10 år efter, behandlingen har fundet sted. Det betyder, at hvis du ikke har søgt erstatning i løbet af 10 år efter, du fik din behandling, vil din sag være forældet. Også selvom du måske først er klar over, at du har en behandlingsskade, efter fristen er udløbet.
Hvis du alligevel overvejer at søge erstatning, beder vi dig ringe til os på telefon 33 12 43 43.
Dine svar tyder på, at du kan have ret til erstatning.
Det betyder ikke, at vi kan love, at du får erstatning, hvis du søger.
Du skal sende en ansøgning til os, før vi kan behandle din sag.
Ring til os på telefon 33 12 43 43, hvis du er i tvivl eller har spørgsmål.
Du har svaret, at det er mere end tre år siden, at du fandt ud af, at selve dit behandlingsforløb gav dig en skade. Derfor kan du sandsynligvis ikke få erstatning.
Der må maksimalt gå tre år fra du finder ud af – eller burde have fundet ud af – at selve dit behandlingsforløb gav dig en skade, til du søger erstatning. Hvis du ansøger mere end tre år efter det tidspunkt, kan du risikere, at vi må afvise din sag.
Læs mere om forældelsesfrister
Hvis du er i tvivl, om din sag er for gammel, beder vi dig ringe til os på telefon 33 12 43 43.
Dine svar tyder på, at du ikke har ret til erstatning.
Du kan kun få erstatning, hvis dit forløb har medført fysiske, psykiske eller økonomiske tab. Du kan ikke få erstatning, alene fordi lægen har begået en fejl. Behandlingen skal have medført en skade.
Hvis du er utilfreds og ønsker, at andre ikke skal igennem samme forløb, kan du klage over din behandling til Styrelsen for Patientklager.
Klag til Styrelsen for Patientklager
Hvis du både vil søge erstatning og klage på samme tid, skal du både oprette en sag hos både Patienterstatningen og Styrelsen for Patientklager. Vi deler ikke information.
Hvis du alligevel overvejer at søge erstatning, beder vi dig ringe til os på telefon 33 17 95 43. Vi kan ikke vurdere din sag i telefonen, men vejlede dig om regler på området.
Hvis du har generelle spørgsmål til Patienterstatningen, så ring på telefon 33 12 43 43.
Dine svar tyder på, at du ikke har fået det værre af din behandling. Derfor kan du sandsynligvis ikke få erstatning.
Du kan kun få erstatning, hvis dit helbred er blevet værre på grund af den behandling eller medicin, du fik. Du kan ikke få erstatning, fordi du var syg inden behandlingen.
Hvis du er utilfreds og ønsker, at andre ikke skal igennem samme forløb, kan du klage over din behandling til Styrelsen for Patientklager.
Klag til Styrelsen for Patientklager
Hvis du både vil søge erstatning og klage på samme tid, skal du både oprette en sag hos både Patienterstatningen og Styrelsen for Patientklager. Vi deler ikke information.
Hvis du alligevel overvejer at søge erstatning, beder vi dig ringe til os på telefon 33 17 95 43. Vi kan ikke vurdere din sag i telefonen, men vejlede dig om regler på området.
Hvis du har generelle spørgsmål til Patienterstatningen, så ring på telefon 33 12 43 43.
Du har svaret, at det er mere end 10 år siden, du fik den behandling, du vil søge erstatning for. Derfor kan du sandsynligvis ikke få erstatning.
Erstatningssager bliver forældet 10 år efter, behandlingen har fundet sted. Det betyder, at hvis du ikke har søgt erstatning i løbet af 10 år efter, du fik din behandling, vil din sag være forældet. Også selvom du måske først er klar over, at du har en behandlingsskade, efter fristen er udløbet.
Hvis du alligevel overvejer at søge erstatning, beder vi dig ringe til os på telefon 33 12 43 43.
Dine svar tyder på, at du kan have ret til erstatning.
Det betyder ikke, at vi kan love, at du får erstatning, hvis du søger.
Du skal sende en ansøgning til os, før vi kan behandle din sag.
Ring til os på telefon 33 12 43 43, hvis du er i tvivl eller har spørgsmål.
Læs mere om, hvad der giver erstatning
Du har svaret, at det er mere end tre år siden, at du fandt ud af, at selve dit behandlingsforløb gav dig en skade. Derfor kan du sandsynligvis ikke få erstatning.
Der må maksimalt gå tre år fra du finder ud af – eller burde have fundet ud af – at selve dit behandlingsforløb gav dig en skade, til du søger erstatning. Hvis du ansøger mere end tre år efter det tidspunkt, kan du risikere, at vi må afvise din sag.
Læs mere om forældelsesfrister
Hvis du er i tvivl, om din sag er for gammel, beder vi dig ringe til os på telefon 33 12 43 43.
Du kan ikke få erstatning, alene fordi du donerede blod, et organ eller deltog i et forsøg. Du skal have fået en skade i forbindelse med blod-, organdonation eller forsøg.
Har du fået det værre på grund af blod-, organdonation eller forsøg?
Dine svar tyder på, at du ikke har ret til erstatning.
Du kan kun få erstatning, hvis dit forløb har medført fysiske, psykiske eller økonomiske tab. Du kan ikke få erstatning, alene fordi lægen har begået en fejl. Behandlingen skal have medført en skade.
Hvis du er utilfreds og ønsker, at andre ikke skal igennem samme forløb, kan du klage over din behandling til Styrelsen for Patientklager.
Klag til Styrelsen for Patientklager
Hvis du både vil søge erstatning og klage på samme tid, skal du både oprette en sag hos både Patienterstatningen og Styrelsen for Patientklager. Vi deler ikke information.
Hvis du alligevel overvejer at søge erstatning, beder vi dig ringe til os på telefon 33 17 95 43. Vi kan ikke vurdere din sag i telefonen, men vejlede dig om regler på området.
Hvis du har generelle spørgsmål til Patienterstatningen, så ring på telefon 33 12 43 43.
Dine svar tyder på, at du ikke har fået det værre, efter du har donereret blod, et organ eller som led i et sundhedsvidenskabeligt forsøg. Derfor kan du sandsynligvis ikke få erstatning.
Du kan kun få erstatning, hvis du har fået et fysisk, psykisk eller økonomisk tab som følge af blod-, organdonation eller forsøg.
Hvis du er utilfreds og ønsker, at andre ikke skal igennem samme forløb, kan du klage over din behandling til Styrelsen for Patientklager.
Klag til Styrelsen for Patientklager
Hvis du både vil søge erstatning og klage på samme tid, skal du både oprette en sag hos både Patienterstatningen og Styrelsen for Patientklager. Vi deler ikke information.
Hvis du alligevel overvejer at søge erstatning, beder vi dig ringe til os på telefon 33 17 95 43. Vi kan ikke vurdere din sag i telefonen, men vejlede dig om regler på området.
Hvis du har generelle spørgsmål til Patienterstatningen, så ring på telefon 33 12 43 43.
Du har svaret, at du er blevet behandlet af en alternativ behandler. Derfor kan du sandsynligvis ikke få erstatning hos Patienterstatningen.
Alternativ behandling er ikke omfattet af erstatningsordningen, og du kan derfor ikke få erstatning hos Patienterstatningen.
Hvis du vil søge erstatning, skal du gøre det direkte til behandleren.
Hvis du alligevel overvejer at søge erstatning hos Patienterstatningen, beder vi dig ringe til os på telefon 33 12 43 43.
Det er vanskeligt for os at vurdere, om det giver mening for dig at søge erstatning. Vi anbefaler derfor, at du ringer til os, så vi kan tale om din situation.
Du kan ringe til os på telefon 33 12 43 43, hverdage kl. 9.30 -15.00.
Du skal have fået det værre på grund af tandbehandlingen. Det kan være tilfældet, hvis du fik:
Du kan ikke få erstatning, alene fordi du fik behov for tandbehandling. Du kan heller ikke få erstatning, alene fordi behandlingen ikke levede op til dine forventninger eller blev dyrere.
Har du fået det værre på grund af tandbehandlingen?
Dine svar tyder på, at du ikke har ret til erstatning.
Du kan kun få erstatning, hvis dit forløb har haft helbredsmæssige konsekvenser. Du kan ikke få erstatning, alene fordi du fik behov for tandbehandling. Du kan heller ikke få erstatning, alene fordi behandlingen ikke levede op til dine forventninger eller blev dyrere. Behandlingen skal have medført en skade.
Hvis du er utilfreds og ønsker, at andre ikke skal igennem samme forløb, kan du klage over din behandling til Styrelsen for Patientklager.
Klag til Styrelsen for Patientklager
Hvis du både vil søge erstatning og klage på samme tid, skal du både oprette en sag hos både Patienterstatningen og Styrelsen for Patientklager. Vi deler ikke information.
Hvis du alligevel overvejer at søge erstatning, beder vi dig ringe til os på telefon 33 17 95 43. Vi kan ikke vurdere din sag i telefonen, men vejlede dig om regler på området.
Hvis du har generelle spørgsmål til Patienterstatningen, så ring på telefon 33 12 43 43.
En eventuel erstatning skal efter loven overstige 1.000 kr. Det betyder, at du skal være berettiget til mere end 1.000 kr. for at få erstatning. Det kan være tilfældet, hvis du har:
Passer et eller flere forhold på din situation?
En eventuel erstatning skal efter loven overstige 10.000 kr. Det betyder, at du skal være berettiget til mere end 10.000 kr. for at få erstatning. Det kan være tilfældet, hvis du har:
Passer et eller flere forhold på din situation?
En eventuel erstatning fratrækkes efter loven 8.596 kr.
Det betyder, at du skal være berettiget til mere end 8.596 kr. for at få erstatning. Det kan være tilfældet, hvis du har:
Passer et eller flere forhold på din situation?
Det er vanskeligt for os at vurdere, om det giver mening for dig at søge erstatning. Vi anbefaler derfor, at du ringer til os, så vi kan tale om din situation.
Du kan ringe til os på telefon 33 12 43 43, hverdage kl. 9.30 -15.00.
Dine svar tyder på, at du ikke har ret til erstatning.
Du kan kun få erstatning, hvis dit forløb har haft helbredsmæssige konsekvenser. Du kan ikke få erstatning, alene fordi du fik behov for tandbehandling. Du kan heller ikke få erstatning, alene fordi behandlingen ikke levede op til dine forventninger eller blev dyrere. Behandlingen skal have medført en skade.
Hvis du er utilfreds og ønsker, at andre ikke skal igennem samme forløb, kan du klage over din behandling til Styrelsen for Patientklager.
Klag til Styrelsen for Patientklager
Hvis du både vil søge erstatning og klage på samme tid, skal du både oprette en sag hos både Patienterstatningen og Styrelsen for Patientklager. Vi deler ikke information.
Hvis du alligevel overvejer at søge erstatning, beder vi dig ringe til os på telefon 33 17 95 43. Vi kan ikke vurdere din sag i telefonen, men vejlede dig om regler på området.
Hvis du har generelle spørgsmål til Patienterstatningen, så ring på telefon 33 12 43 43.
Dine svar tyder på, at du kan have ret til erstatning.
Det betyder ikke, at vi kan love, at du får erstatning, hvis du søger.
Du skal sende en ansøgning til os, før vi kan behandle din sag.
Ring til os på telefon 33 12 43 43, hvis du er i tvivl eller har spørgsmål.
Du har svaret, at det er mere end tre år siden, at du fandt ud af, at selve dit behandlingsforløb gav dig en skade. Derfor kan du sandsynligvis ikke få erstatning.
Der må maksimalt gå tre år fra du finder ud af – eller burde have fundet ud af – at selve dit behandlingsforløb gav dig en skade, til du søger erstatning. Hvis du ansøger mere end tre år efter det tidspunkt, kan du risikere, at vi må afvise din sag.
Læs mere om forældelsesfrister
Hvis du er i tvivl, om din sag er for gammel, beder vi dig ringe til os på telefon 33 12 43 43.
Det er vanskeligt for os at vurdere, om det giver mening for dig at søge erstatning. Vi anbefaler derfor, at du ringer til os, så vi kan tale om din situation.
Du kan ringe til os på telefon 33 12 43 43, hverdage kl. 9.30 -15.00.
Du har svaret, at det er mere end 10 år siden, du fik den behandling, du vil søge erstatning for. Derfor kan du sandsynligvis ikke få erstatning.
Erstatningssager bliver forældet 10 år efter, behandlingen har fundet sted. Det betyder, at hvis du ikke har søgt erstatning i løbet af 10 år efter, du fik din behandling, vil din sag være forældet. Også selvom du måske først er klar over, at du har en behandlingsskade, efter fristen er udløbet.
Hvis du alligevel overvejer at søge erstatning, beder vi dig ringe til os på telefon 33 12 43 43.
