Fra i dag afgør Patienterstatningen også erstatningssager på tandområdet

Publiceret 01-07-2024

Hvis skaden sker hos tandlægen, skal erstatning fremover søges hos Patienterstatningen.

Fra 1. juli 2024 kan du søge erstatning hos Patienterstatningen, hvis du får en skade i forbindelse med tandbehandling. Det sikrer ny lovændring.

“Patienterstatningens opgave er at give patienterne en grundig og uvildig afgørelse, hvis der sker en skade. Det vil vi nu også gøre på tandområdet. Vi er klar til at overtage det vigtige arbejde,” siger Karen-Inger Bast, direktør for Patienterstatningen.

1.800 danskere har årligt brugt den tidligere erstatningsordning

Tidligere har Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning behandlet tandskade-erstatningssagerne.

Ændringen sker, efter at den såkaldte henlæggelsesaftale mellem Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Tandlægeforeningen er blevet opsagt. Aftalen regulerede erstatningsordningen for tandskader.

Hidtil har cirka 1.800 patienter om året søgt erstatning, fordi de mener at have fået en skade i forbindelse med tandbehandling.

Samler erstatning på sundhedsområdet

Lovændringen betyder, at al erstatning på sundhedsområdet samles hos Patienterstatningen:

“Alle patienterstatningssager behandles nu af Patienterstatningen – uanset hvor i sundhedsvæsenet, skaden sker. Denne ensretning er en fordel for patienterne,” siger Karen-Inger Bast, direktør for Patienterstatningen.

Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning afslutter igangværende erstatningssager

Tandskade-erstatningssager fra før 1. juli 2024 afgøres og afsluttes hos Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning.

Det samme gælder ankede eller genoptagede erstatningssager på tandområdet, hvor erstatning er søgt før 1. juli 2024.

Hvis du har en igangværende sag hos Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning og har spørgsmål, skal du kontakte Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning.

Fakta om erstatningsmuligheder

Du kan have ret til erstatning, hvis du i behandlingen af dine tænder får en skade, der forringer din tandstatus. Det betyder, at skaden har helbredsmæssige konsekvenser for dig.

En skade kan for eksempel være:

  • Tab af tand på grund af manglende diagnostik og behandling.
  • Tab af tand på grund af en knækket rodfil.
  • Behov for rodbehandling og krone pga. manglende diagnostik og behandling.
  • En nerveskade efter behandling.

Der kan ikke gives erstatning, fordi du kom galt af sted med dine tænder og var nødt til at opsøge en tandlæge i første omgang.

Du kan heller ikke få erstatning, hvis behandlingen:

  • ikke lykkes
  • ikke lever op til dine forventninger
  • bliver dyrere end forventet
  • giver dig smerter i en kort periode.
  •  

En erstatning vil oftest gå til at dække dine udgifter til at udbedre skaden. I nogle sager kan skaden dog være så alvorlig, at man også kan få godtgørelse for svie og smerte og varigt mén samt erstatning for tabt arbejdsfortjeneste og erhvervsevnetab.

Læs mere om erstatning for skader i forbindelse med tandbehandling

Læs det vedtagne lovforslag (L 189 - Forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.)

Hvordan søger man erstatning efter tandbehandling?

Du kan søge erstatning på egne eller andres vegne. Du kan ansøge digitalt med MitID eller udfylde et ansøgningsskema og sende med posten.

Søg erstatning

Pressehenvendelser

Telefon: 33 69 48 80 (man kan ikke sende sms til pressevagten).
Hverdage kl. 07:00-22:00
Weekender og helligdage kl. 08:00-16:00.

Seneste nyt

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Felter med (*) skal udfyldes.