Rigsrevisionen har den 15. april 2024 kritiseret regionerne og Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Det har den gjort, fordi reglerne om maksimale ventetider ikke er blevet overholdt i alle patientforløb i perioden 2019-2023.
Rigsrevisionens beretning
Forsinkelser og fejl giver ikke automatisk erstatning
Efter klage- og erstatningsloven kan patienter i Danmark kun få erstatning, hvis deres behandlingsforløb har givet dem en patientskade. På kræftområdet er en patientskade typisk:
- forringet overlevelsesprognose (varigt mén)
- mere omfattende behandling (varigt mén)
- forlænget sygeperiode (svie og smerte)
- uhelbredelig kræftsygdom som følge af forsinkelsen (mén, erhvervsevnetab og eventuelt dødsfaldserstatning).
For nogle kræftpatienter vil forsinket behandling ændre eller forringe behandlingsmulighederne eller ligefrem deres overlevelsesprognose. Dem giver loven ret til erstatning. For andre kræftpatienter har for sen behandling ikke betydning for deres behandling eller prognose. Dem giver loven ikke ret til erstatning.
Forsinkelser og fejl giver altså ikke automatisk patienten ret til erstatning - kun hvis de har medført en patientskade.
”Jeg har stor forståelse for, at enhver forsinkelse er uacceptabel og voldsomt frustrerende, hvis man er syg med kræft. Men jeg er også nødt til at give patienterne en ordentlig information. Der er flere kræftsygdomme, hvor en forsinkelse på et par dage eller et par uger ikke gør en forskel, og så giver loven ikke ret til erstatning,” siger Patienterstatningens direktør Karen-Inger Bast.
Hun nævner blandt andet brystkræft og livmoderhalskræft, hvor der er solid lægelig dokumentation for, at en forsinkelse på 30 dage eller mindre ikke gør en forskel for patientens behandling eller chance for at overleve.
Hvis man er i tvivl
Patienter bør først og fremmest kontakte patientvejlederen i deres region, hvis de er i tvivl om, hvorvidt de maksimale ventetider er overskredet i deres forløb. Patientvejlederne arbejder til daglig med at rådgive patienterne om deres rettigheder i forhold til de maksimale ventetider.
”Jeg kan godt forstå, at patienter og pårørende bliver usikre og i tvivl om deres forløb. Man er selvfølgelig altid velkommen til at ringe til os. Men det bedste sted at få vejledning er hos regionens patientvejleder,” siger Karen-Inger Bast, direktør i Patienterstatningen.