En 5-årig pige var syg med feber og hoste, og hendes mor kontaktede derfor lægen. De kommende dage fik pigen det værre; hun følte sig rundtosset, havde øre- og halssmerter, ondt i maven og stadig feber.
De næste par uger var moren i telefonisk kontakt med pigens læge og akuttelefonen flere gange, da pigen ikke fik det bedre og ikke reagerede som håbet på smertestillende og antibiotikakur.
Ca. tre uger efter det første opkald til lægen blev pigen henvist til undersøgelse på hospitalet, hvor hun fik taget blodprøver og senere flere prøver og undersøgelser. Pigen fik herefter konstateret leukæmi og begyndte i kemoterapi.
Patienterstatningens vurdering
I perioden, hvor pigen var syg, var store dele af det danske sundhedsvæsen lukket ned på grund af coronapandemien. Patienterstatningen vurderede, at man alligevel burde have undersøgt pigen tidligere. Især på grund af den uforklarlige, vekslende høje feber og den manglende effekt af antibiotikakuren. Var pigen blevet undersøgt og indlagt, havde hun sandsynligvis fået stillet kræftdiagnosen 10 dage tidligere.
Patienterstatningen vurderede dog også, at forsinkelsen ikke påvirkede pigens behandlingsforløb eller overlevelsesprognose. Derfor kunne pigen ikke få erstatning.
Erstatning
Pigen fik ikke erstatning. Sagen blev anket til Ankenævnet for Patienterstatningen, som var enige i afgørelsen.
Sagsnummer: 22-1687