Har du oplevet noget i sundhedsvæsnet, der ikke burde være sket? Kunne det haft betydning for den behandling, som du eller en pårørende fik? Så kan du hjælpe med at sørge for, at det ikke sker for andre patienter.
Det kan du gøre ved at indrapportere en utilsigtet hændelse. En utilsigtet hændelse bliver brugt af sundhedsvæsnet til at lære, hvordan man undgår, at det samme sker igen. Hændelsen er utilsigtet, fordi fagfolkene ikke har til hensigt at skade andre. De vil tværtimod hellere undgå, at det sker igen. Styrelsen for Patientsikkerhed kører for tiden en kampagne, der opfordrer danske patienter til at indrapportere utilsigtede hændelser.
Indrapportér en utilsigtet hændelse
Sådan bliver din rapport brugt
Når du indrapporterer en utilsigtet hændelse, bliver rapporten sendt til det sted, hvor hændelsen skete. Her bliver den brugt til at finde ud af, hvordan man kan undgå at det sker for andre.
Dernæst bliver rapporten sendt i anonym form til Styrelsen for Patientsikkerhed, hvor den bliver brugt i det generelle arbejde med at undgå lignende hændelser i hele sundhedsvæsnet.
Ikke det samme som at søge erstatning
At indrapportere en utilsigtet hændelse er ikke det samme som at klage eller søge erstatning.
En utilsigtet hændelse bliver udelukkende brugt til at forebygge, at der sker fejl og skader i sundhedsvæsnet. Hvis du ønsker at søge erstatning, skal du gøre det til Patienterstatningen. Ønsker du at klage over behandlingen, kan du gøre det til Styrelsen for Patientklager.